Monday, November 5, 2012

People Change .

Assalammualaikum. It's been quite long long long and long for me as I'm not update-ing anything since 2 months ago ? -.- Okay fine , my bad . Saya sibuk ber-finale . Dan sekarang saya sudah bebas dari jajahan . HAHA .Benarkan saya berbahasa rojak kali ini :P  Alhamdulillah , paper paper semua berjalan dengan lancar. Syukur Ya Allah . :)

Okay , back to our topic . People changed. Yes , People do change. It is a fact actually . Nothing to be argued about. Kenapa dan kenapa tajuk ini di bicara kan ? Act , dah lama aku nak cakap pasal benda ni , tapi bila diri sibuk dengan aktiviti harian : belajar , segalanya terbantut. *okay, i do write nerdy -_- * Tapi, tergerak nak tulis balik bila baca blog seorang Hamba Allah yang suatu ketika dulu , I'm not that close with her . But now, kuasa Allah , semakin rapat dan saling bertukar cerita  #YouKnowImTalkingAboutYou. HAHA. Tengah senyum la tu kan :P

Mesti korang selalu dengar orang cakap ''Eh , bukan dia tu dulu macam teeeettt ke ? '' ''Astaghfirullahalazim, kenapa dia macam tu ? Bukan dia dulu ........'' Tu common yang kita dengar kan ? See. Allah Maha Kuasa. Dalam sekelip mata orang yang kita sangka dialah malaikat secara tiba tiba bertukar menjadi SubhanaAllah, sukar untuk digambarkan. Dan orang yang dulunya jahil tentang agama , kini berada tepat di landasan Allah :')

Aku bukan bercakap kosong. Ini apa yang jadi dalam hidup aku. Sekeliling aku. Orang orang yang dekat dengan aku. Bukan niat nak mengaibkan sesiapa , tapi sekadar menjadi pengajaran . Orang yang suatu ketika dahulu aku kenal adalah seorang yang menjaga auratnya. Tak pernah pakai tudung atas dada, senang cerita bertudung labuh. Kalau dulu budak sekolah aku panggil tudung cendawan , tapi apa yang aku lihat dan apa yang aku dengar dia adalah sebaliknya sekarang . SubhaAllah. Semoga dia kembali ke dirinya yang asal.

Tapi , orang yang dulu agak jahil tentang agama kini sedang berusaha memperbaiki diri ke arah yang lebih baik , ke jalan Mu Ya Rabb. Ramai dah yang aku nampak . Alhamdulillah, sungguh aku bersyukur.Tak payah pergi jauh, cukup diri sendiri dijadikan contoh, bukan niat untuk riak tapi cukup dijadikan sebagai pengajaran sahaja.

Pernah suatu hari , aku lepak dengan budak bilik depan, bercerita kisah kisah lalu . Sedang seronok bertukar cerita , timbul satu suara '' Aku teringin nak buat jahat , nak berkawan dengan budak nakal, nak jadi budak bermasalah mcm best je '' . Masa tu hanya senyuman yang aku mampu bagi. Simple jawapan aku '' Lupakan niat kau tu, takde apa yang bestnya '' . Biasalah persoalan mula bermain. Ye, like seriously. Nothing yang best nya jadi semua tu. I'm used to be part of it. Aku antara budak yang bermasalah ,budak kerap kali turun naik bilik S/u, isi borang hijau bagai. Memang dulu rasa macam wow , seronoknya . Tapi bila pikir balik. Ya Allah , teruknya aku. Buat something yang luar jangkaan dan luar biasa memang feeling awesome , tapi percaya la semua tu tak bagi apa apa makna. Masa tu , remaja. Jiwa memberontak .

SPM aku antara yang sedang sedang je , padahal belajar macam nak rak . Yes, then I realize semua tu tak guna kalau takde keberkatan dan takde arah tuju. Tapi, bila aku tinggal kan semua benda benda tu semua , Alhamdulillah , tenang dan senang je apa yang aku belajar masuk dalam kepala otak aku ni. Tapi bukan sebab tu , niat tu . Betulkan juga .Niat kerana Allah . Aku pernah tanya mama, ''Maa, kenapa mama tak pernah marah setiap kali wawa buat hal ? '' Tenang je dia jawab '' Awak dah besar , pandai pikir baik buruk , mama tak nak marah melulu, nanti lagi memberontak. '' Ayat tu , buat aku tersentap . See, betapa sabarnya mama layan karenah aku yang tah pape suatu masa dulu.

Tapi, aku admit it's not easy to change. But at least , do try. Selagi tak cuba , mana kita nak tahu kan ? Bak kata orang , tak kenal maka tak cinta. :) Dugaan ? Tipu kalau aku ckp takde. Daripada sekolah dulu dah azam tanak buat itu ini . Tapi sekejap je. Then datang balik perangai lama. Padahal masa tu tahu je hukum hakam agama. Nama je budak kelas agama, tapi attiutude out . Merit aku pernah cecah negative something. Please . Jangan jadi macam aku.

Naa, macam panjang je post aku kali ni kan . Tapi tu lah, satu je aku nak cakap. Jangan nilai seseorang melalui masa silam mereka. Tak semestinya kalau dulu dia jahat, selamanya dia jahat. Dan bukan kerana dia alim, dia tak pernah lepas buat kesalahan. Manusia tu tak sempurna. They do sins. Kepada mereka yang dulunya alim dan tahu segalanya tentang agama tapi kini berubah , doakan lah mereka semoga kuat menghadapi dugaan dunia. Semoga. Berubah lah walau sedikit . Allah Maha Penyanyang. Sesungguhnya dia merima taubat Hambanya :) Islam tak kejam awak . Tapi bila kita dah mula berubah, jangan sibuk nak menunjuk yang awak tu dah berubah. Takut jadi riak . Dan takut niat tu jadi lain :) Cukup sekadar diri kita dgn Allah .

Asslammualaikum. Saya pun tidaklah sempurna. Hanya berkongsi rasa dan cerita. Wassalam .



No comments: