Saturday, August 28, 2010

doa untukmu~

salam.aq nak kongsi satu cite tok kowang...hayati la yerk!

Siti dan Ayu adalah sahabat karib dan mereka tinggal berjiran. Kedua-dua ni idop dlm kemiskinan dan kesusahan. Setelah seharian belajar,dowang akan berdoa. tulah kelaziman yg dowg slalu sgt buat.

"apakah doa kamu hari ni?''
tanye Ayu pd Siti.
''aku doa smoga aku lulus exam esok''
jawab Siti.
''doa kau?''
tnye siti plak.

Ayu cuma senyum jerk tnpe kata ape2.Esok tu,Siti bgtw Ayu berita gembira yg dye lulus exam.

''alhamdulillah,aku lulus exam tadi''
kate Siti dgn gmbire.
''alhamdulillah,hari ni kau doa ape plak?''
tnye AYu.
''aku doa adik aq cpt sembuh''
jawab Siti.
''Knpe dgn adik kau?''
''adik aku sakit,demam''
''Insyaallah,doalah kuat sikit.Minta adik kau selamat''
pesan Ayu.

Satu ari niek,lps solat dowang berbual.

''camner nan adq kau?''
tnye Ayu.
''mcm tu jgk.tp sejak akhir2 ni mcm da elok''
jawab Siti.
''bagos laa.mustajab jgk doa kau''
''ayu,doa aku selalu mustajab,tp kau...''
kata Siti.
''knpe dgn aku?''
''aku tgk doa kau mcm xmustajab je''

Ayu senyum jerk.tgk Ayu senyum,lagi la Siti hairan lalu bertanye

''aku hairan laa.doa kau xmakbul tp kau boleh senyum lagi''
''sebenarnye doa aku da pun dimakbulkan Allah.Alhamdulillah''
jawab Ayu tenang.
''Doa yang mne?sbb aku xnmpk ape2 pn perubahan''
tnye Siti.
''doa sejak dulu hnye tok kau,sahabatku.Setiap hari aku berdoa agar Allah mkbulkan doa kau!''
jawab Ayu tenang sekali lagi.

pengajaran:Doa kita untuk sahabat,saudara mara dan org len sgt tggi nilainye di sisi Allah.Apatah lagi jika kita doa tnpe org tu tw.Itulah keikhlasan.Sayangnye,kita jarang bt mnde uh.Manusie slalu pntingkn diri sekalipun dlm doanye pd ALLAH.

salam


No comments: